perjantai 27. toukokuuta 2011

2. viikko - Perjantai

Päivän ohjelma:
Kävele reippaasti 5 min,
juokse 2 min - 3 min.
Käänny ja kävele kotiin.

Tänään mä tulin tietoiseksi siitä että mä juoksen ihan väärin. Lueskelin pari iltaa sitten oikeasta juoksutekniikasta. Vaikka mä nyt vielä juoksen ihan naurettavan lyhyitä pyrähdyksiä niin mä luokittelen itseni silti enemmän pitkän matkan juoksijaksi kuin sprintteriksi.

"Jos mietit alusta asti juoksutyyliäsi tietoisesti vaikkapa 20 tai 30 askeleen verran, oikeasta juoksutyylistä tulee nopeasti automaattista. Kun askel alkaa kannasta, pohkeet eivät kipeydy niin helposti kuin päkiällä sipsutellessa."

Mä oon just sipsuttanut päkiä edellä. Mun keho on korkkareiden myötä tottunut siihen että päkiä osuu ensimmäisenä maahan. Tuntuu ihan pöhköltä (hah ja varmaan näyttääkin) yrittää osuttaa kantapäätä ensin maahan. Mä aloin oikein keskittymään tohon ja olin seota jaloissani.

Eli: "Pitkän matkan juoksussa askel alkaa painaa kantapäästä. Kun kantapää on maassa, muu jalka seuraa sitä ”rullaten” tasaisesti, mutta hieman jalan ulkosyrjällä."

Ai rullaa vai? No joo, sitten varmaan kun sen hiffaa. Mulla oli sellainen töks töks olo. Ja musta tuntui että mun sääret kipeytyi etupuolelta. Jotain mä teen väärin. Vai teenkö?

"Ota lyhyitä askeleita – ei kuitenkaan mitään sipsutusta, vaan juuri niin lyhyitä, että et hypi jalalta toiselle." 

NO EN pysty!!!! Jos mä haluan että kantapää osuu ennen päkiää maahan niin mun pitää ottaa hirveitä loikkia että ehdin miettiä siinä ilmalennon aikana kumpi osa jalasta osuu maahan.

No jokatapauksessa mä kävelin reippaasti ja juoksin vielä reippaammin ja pikkuisen taas enemmän kuin ohjelmassa oli. Tänään mä lenkkeilin ihan yksin ja nää Santamäen maisemat alkaa olla jo nähty. TAAS oli tylsää.

Siinä tuli sitten mieleen että kun kerran kännykkä kädessä lenkkeilee niin siinä voisi vaikka soittaa jollekulle ja rupatella samalla niin matka taittuu nopeammin. Mut miten yksinäinen ihminen voi oikeasti olla!!! Siinä kävi sitten niin että mä soitin sen jollekullen vastaajaan ja rupattelin sitten sinne. Tai huohotuspuheluksi se taisi loppua kohden mennä... pahoittelen.

Ihan loppumetreillä mä bongasin onneksi Mankan joka oli just fillaroimassa himaan. Muuten mä en ehkä olisi juossut sitä ylimääräistä rutistusta mut nyt kun Mankka fillaroi siinä vierellä ja kannusti niin juoksin kuin juoksinkin!

5 kommenttia:

  1. Tämä toistaa ehkä itseään mutta jos sääret kipeytyy edestä, tarkista tossutilanne. Avainsana: iskunvaimennus.
    Vaikka urheilun ei pidä olla välineurheilua, joissakin kohtaa se vain on välttämätöntä vammojen välttämiseksi, kuten juoksussa....

    Mun pitää muuten itsekin seuraavan kerran katsoa mikä osa mun jalasta ekana osuu maahan, onko se päkiä vai kanta....en ole tullut ajatelleeksi ;)

    VastaaPoista
  2. Ehkä sitä ei kannata ajatellakaan jos muuten tuntuu hyvältä. Toinen juttu minkä olen havainnut useimmillakin tossuilla. Mulla puutuu niissä varpaat! :O Ei isovarvas eikä etusormivarvas (mitä niiden nimet nyt onkaan) vaan ne kolme turhinta varvasta..

    VastaaPoista
  3. Kai itse kullakin kipeytyvät paikat ja etenkin sääri juoksun alussa. Ainakin itseni piti aloitella tänä vuonna sietämättömän hitaasti, jotta en olisi toistanut edelliskesän virhettäni. Viime kesänä meni puolitoista kuukautta antaessa jalkojen tervehtyä liian rajusta aloituksesta. Nyt juoksu sujuu yhä kevyemmin.

    Osa viime kesän epäonnesta meni luultavasti myös uusien tossujen piikkiin (eittämättä liikaa pronaatiotukeakin). Olin tottunut ennen muutaman vuoden taukoa tottunut juoksemaan päkiöillä, mutta Karhun M1 taitaa olla sellainen kanta-astujan kenkä, että piti opetella koko juoksutyyli uudestaan. Nyt se alkaa rullata, kuten pitää.

    VastaaPoista
  4. Ja se mikä on aika normi tunne, juokset tai kävelet pidemmän lenkin, varpaan "kynnet" kipeytyy! Niin hullulta kuin se kuullostaa, pitkähtön lenkin jälkeen sattuu kynsiin! 16 vee tytär oli huolissaan tänä vuonna ekaa kertaa osallistuessaa Naisten Kymppiin kun varpaan kynnet oli sairaan kipeet kävelyn jälkeen. Kyseli onko se vakavaa? Lohduttelin että ei, kuuluu asiaan, näin käy tottuneemmillekin ;)

    VastaaPoista
  5. Hei joo! Mä oon huomannut ton kynsien kipeytymisen, oon kuitenkin ajatellut että se johtuu liian pitkistä varpaankynsistä ja sitten lyhennellyt... Mut kai ne sitten vaan heiluu siinä samalla kun lenkkeilee ja se aiheuttaa sen kivun?

    VastaaPoista